środa, 27 czerwca 2012

Endomondo, czyli przydatny bajer w sporcie


   Artykuł o Endomondo, to jeden z najczęściej czytanych na moim blogu wpisów. Stąd też postanowiłem go nieco zaktualizować o informacje, których statystycznie szuka najwięcej z Was. Zapraszam do czytania i sugerowania dalszych modyfikacji artykułu o Endomondo!
   Odkąd zakupiłem rolki, a nawet już wcześniej, myślałem o jakiejś aplikacji na telefon, która za pomocą GPS śledziłaby moje postępy: wcześniej tylko w jeździe na rowerze, obecnie również w bieganiu, czy jeździe na rolkach. Chodziło mi choćby o średnią prędkość, abym mógł monitorować swoje wyniki. Wreszcie przysiadłem się do Internetu i zacząłem szukać jakichś przykładowych aplikacji i opinii o nich. Przetestowałem kilka polecanych na różnych forach, po czym wybrałem najbardziej mi odpowiadającą.
   Na Endomondo trafiłem dość szybko. Najpierw na aplikację, później na stronę społeczności korzystającej z aplikacji. Mój kochający gadżety charakter w mgnieniu oka zakochał się w tym środowisku. W aplikacji (podstawowej, która jest bezpłatna), jest miernik czasu treningu z możliwością zatrzymania i wznowienia treningu (także automatycznie), dystans w kilometrach, bądź milach do wyboru, ilość spalonych kalorii, jak i średnia prędkość. Na witrynie endomondo.com znajdziecie także wysokości minimalne i maksymalne, na których się znajdowaliście, pogodę (ta oparta jest na prognozie, więc może nie pokrywać się z właściwymi warunkami pogodowymi), w której trenowaliście, a także przybliżone straty nawodnienia organizmu wynikłe z wysiłku fizycznego – te ostatnie to świetny element dla osób, które nie odczuwają pragnienia, a powinny się nawodnić. Po zakupieniu specjalnego urządzenia, można również mierzyć swoje tętno. Dedykowane dla aplikacji urządzenia do pomiaru tętna możesz zakupić w sklepie Endomondo TUTAJ, od 70$. Dodać należy, że wg. ekipy, która odpowiada na pytania na FB, raczej nie można do aplikacji podłączać innych urządzeń. Zapewne chodzi o to, że nie testowano ich kompatybilności z aplikacją.
   Endomondo podczas treningu nie potrzebuje dostępu do Internetu! Obsługa GPS zbiera dane na temat tego jak szybko jadę na rowerze/rolkach, oraz gdzie dokładnie się znajduję i nanosi je na mapę okolicy, w której się znajdujesz. Jeżeli Ty również nie będziesz miał dostępu do Internetu, na początku przy podglądzie mapy zobaczysz jedynie kontury Europy, a po zbliżeniu wyłącznie niebieski ślad GPS. Po powrocie do domu, łączę telefon z Internetem, a aplikacja automatycznie przesyła dane na mój profil endomondo.com, przy okazji ściągając mapę okolicy, w której się poruszałem na telefon. Teraz po wyjeździe w teren zobaczysz już drogi swojego miasta. Map niestety nie można zbyt powiększyć, gdyż ze względu na brak połączenia z Internetem nie mogą wczytać się podrzędne ulice. Wyjeżdżając po za teren ściągniętej mapki, ponownie w tle pojawią się zielone gęby logo aplikacji. W przypadku zwykłego śledzenia swoich wyników zupełnie to nie przeszkadza. Natomiast podczas korzystania z aplikacji przy włączonym Internecie, Endomodo będzie pobierało niewielkie ilości danych.
   Po tym, jak dane z aplikacji zostaną przesłane na stronę społecznościową, mogę zrobić dokładną analizę: skomponowany z mapą wykres pokazuje mi gdzie jechałem szybko, gdzie wolno, zestawiając dodatkowo te dane z wysokością na jakiej się znajdowałem. Fajnie wygląda wykres na którym widać każdorazowo jak diametralnie zwalniam, kiedy pojawia się przede mną górka! Co więcej na odrębnym wykresie widać tzw. okrążenia, gdzie każde okrążenie równa się jednemu kilometrowi. Z dnia dzisiejszego najwolniej przejechałem kilometr przez miasto, bo w ciągu 10 minut, a najszybciej, 2 minuty i 37 sekund na jego obrzeżach. Pod każdym słupkiem statystyk z danych ćwiczeń możesz wpisać krótką notatkę, np. "trasa z Lipcowej Masy Krytycznej".


   Ciekawym rozwiązaniem jest zakładka ze statystykami naszych ćwiczeń, gdzie zestawić ze sobą można ogromną ilość danych (to dość niesamowite ile ich się zbiera, kiedy zwyczajnie ćwiczymy, choćby jeżdżąc rowerem do pracy), zbieranych przez aplikację Endomondo, oraz uzupełnianych w późniejszym czasie na stronie, jak np. waga. Tym sposobem można przeglądać swoje rekordy życiowe, gdzie wybierając odpowiednie zestawienia można sprawdzić, jak nam szła jazda na rolkach w trakcie ostatniego miesiąca: ile kilometrów jesteśmy w stanie przejechać w godzinę, ile zajmuje nam przejechanie 1, 2, 3, 15km (niektóre parametry po wykupienia konta premium). Wpisując w miarę systematycznie swoją masę w zakładce Fitness możemy zestawić ze sobą takie informacje, jak relacja między spalonymi kaloriami, a wagą. Zakładka ta prezentuje nam również wyliczone BMI, które dodatkowo można wstawić na wykres.


   Endomondo to nie tylko monitoring naszej aktywności. W zakładce Trasy, znalazłem naprawdę dużo wymyślonych przez kogoś tras. Janek Kowalski stwierdził, że jego trasa jest ok? No to wstawił ją na Endomondo. Teraz każdy może z niej skorzystać, a użytkownicy niektórych systemów pobrać na swój telefon. Jeśli nie możesz się zdecydować, przeczytaj komentarze (co prawda tych póki co jest mało, ale sądząc po dynamice przybywających w Polsce tras, samych komentarzy i ocen drogi również przybędzie), lub spójrz ilu aktywnych ludzi polubiło daną trasę, a ilu ją odradziło.
   W wielu krajach organizowane są Rywalizacje i Imprezy. Te znaleźć można również w Polsce, jak np. III Bieg Morskiego Komandosa - 20km - Gdynia. Niedawno sieć sklepów sportowych Intersport zorganizowała konkurs z Endomondo – osoba, która przebiegła największy dystans przez wyznaczony okres otrzyma bony zniżkowe na zakupy w Intersport.
   Z Endomondo możesz wybrać się na każdy sport. Dyscyplin w aplikacji jest ogrom, od jazdy na rowerze i kolarstwa, przez Nordic Walking, na kajakarstwie i pływaniu skończywszy. Nawet jeśli przypadkiem zapomnieliśmy zmienić dyscypliny i po porannym bieganiu, wieczorne rolki nie zapisały się pod odpowiednim hasłem, możemy do edytować. Natomiast każdy workout można opublikować na FB kliknięciem, bądź automatycznie. Bardzo dobrze prezentuje się również polityka prywatności w serwisie Endomondo.com. Nasze wyniki możemy zachować wyłącznie dla siebie, możemy się nimi dzielić z przyjaciółmi, którzy posiadają konto, bądź możemy je udostępniać wszem i wobec. Pamiętać jednak musimy, że kiedy ograniczymy dostępność do naszych osiągnięć, nie będzie możliwe ich publikowanie w innych serwisach społecznościowych.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

1. Czy Endomondo działa bez Internetu?
  • TAK, więcej informacji w artykule powyżej 
2. Czy Endomondo może mierzyć puls?
  • TAK, można to zrobić za pomocą tzw. Heart Rate Monitor, które od czasu do czasu pojawiają się także w sklepie Endomondo 
3. Jak działa pływanie z Endomondo?
  • Niestety nie miałem okazji korzystać z tej opcji. Widziałem natomiast specjalne paskowe uchwyty, którymi doczepia się zabezpieczony przed wodą telefon do uda, bądź ręki. Niestety większość telefonów nie łapie sygnału GPS w pomieszczeniach, ale z opcji takiej można skorzystać na jeziorze 
4. Gdzie wpisuje się wagę w Endomondo?
  • Wagę można aktualizować w dowolnych odstępach czasowych w zakładce Statystyki/Sprawność fizyczna, w prawym dolny rogu strony pod wykresem 
5. Co to jest BMI?
  • Jest to z języka angielskiego Wskaźnik Masy Ciała, po więcej informacji odsyłam na wikipedię 

4 komentarze:

  1. Super post! Bardzo dziękuję, wyjaśniłeś mi wiele spraw, od jutra zaczynam biegać z endomondo, wcześniej myślałam, że konieczne jest podłączenie do internetu przez cały czas trwania treningu, ale jeśli nie to od jutra biegam i motywuję się z tą aplikacją :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy ktoś może wie, pod co podciągnąć trening na stepperze? Ja mam pod cross training, ale wtedy endomondo pokazuje mi trasę jaką przebyłam na stepperze i pkazuje mocno zaniżone spalanie kalorii:(

    OdpowiedzUsuń
  3. step counter jest jeszcze ale też zaniża kalorie

    OdpowiedzUsuń

Najczęściej czytane w ostatnim miesiącu